Tuesday 14 August 2018

Movie: Antara Imaginasi Ataupun Realiti

Assalamualikum dan hai semua!😄😄😄

    Hari ini saya  ingin menceritakan sedikit pengajaran daripada filem kegemaran saya. Selamat membaca semua!

Apakah filem kegemaran saya?


     Ip Man adalah filem kegemaran saya. Walaupun ia ganas tetapi ia memberi kita sedikit pengajaran. Filem ini sudah lama dikeluarkan. Ip Man adalah seorang yang penyabar dan baik hati. Tetapi ketika dia sedang marah, dia tidak bersuara pada musuhnya tetapi dengan cara muka yang sungguh marah dan air matanya sudah begenang.

     Ini adalah bahagian yang mana Ip Man berlawan dengan  orang British. Kita tidak boleh mudah berputus asa ketika kita tidak dapat buat dengan sesuatu sehingga berjaya. Seperti Ip Man, walaupun dia sudah lemah, dia tetap teruskan untuk gembirakan keluarga dia. Sewaktu Ip Man berlawan bersama orang British, isteri dia sedang bersalin. Lihatlah bahagian dia berlawan bersama orang British. Memang tidak ada rupa untuk berputus asa. Dia teringat cara sifu dia berlawan guna tangan dan dia ikut cara itu. Perasan tak?

   


         




       Zaman sekarang adakah orang yang tidak mudah berputus asa. Ada memang ada. Tetapi sesetengah orang sahaja. Ini adalah contoh yang terbaik untuk kita mencontohi dia. Jangan berlagak seperti orang British. Mereka ingat dengan kung fu mereka boleh kalahkannya. Bila mereka sudah berlagak yang orang British lebih kuat, akhirnya mereka tetap kalah.

     Bahagian ini pula sedikit kejam. Ini pula Ip Man berlawan dengan ketua askar Jepun. Tetapi ini bukan dia. Ini adalah rakan sekerja dia. Rakannya kaah dalam perlawanan tersebut tetapi penolong ketua ini tembak tanpa kebenaran ketuanya.  Peraturannya ialah jika seseorang itu menang lawan dengan Jepun, dia akan diberi beras dan jika kalah akan di bunuh dengan keizinan ketuanya. Kita kena patuhi arahan. Seperti Ip Man, dia kalahkan sepuluh orang dengan tangan dia sahaja. Dia seorang sahaja lawan dengan sepuluh orang. Bila dia menang, dia dapat tiga bungkus beras tetapi dia tidak terima. Dia mengambil beras arwah rakan sekerjanya dan beri kepada keluaragnya serta beritahu apa yang sudah berlaku. Lihatlah video ini.


      

        Ini sahaj daripada saya dan saya harap anda tengok filem dia serta mendapat pengajaran daripada filemnya. Terima kasih.


3 comments:

  1. X jemu tengok citer IP MAN Ni.....banyak pengajaran.... Good writing kakak Sofia....keep it up...👍👍👍

    ReplyDelete

Interesting Facts About The Circulatory System

Assalamualaikum dan hai semua!    Apa khabar semua? Saya harap anda semua sihat belaka sahaja. Hari ini saya ingin menceritakan tentang...